Gál Krisztina (kurzus)
Tanfolyam címe: Digital Tools for Collaboration, Communication, Creativity and Critical Thinking (4Cs)
Időpont:
Helyszín:
Szervező: Europass Teacher Academy
Bevezetés: Az Erasmus+ program és én
Mint pedagógus, mindig is fontosnak tartottam a
folyamatos szakmai fejlődést, és ezért választottam, hogy részt veszek az
Erasmus+ programban. Az Erasmus+ egyedülálló lehetőséget biztosít a nemzetközi
tapasztalatszerzésre, valamint a különböző oktatási kultúrák és módszerek
megismerésére. Az én programom Digital Tools for Collaboration, Communication,
Creativity and Critical Thinking (4Cs) volt, amely lehetőséget adott arra, hogy
olyan tudásanyagot sajátítsak el, amely segítségével magabiztosan tudom alkalmazni
a 4C készségek tanítását elősegítő digitális platformokat.
1. Az Erasmus+ Program előnyei: Szakmai és személyes
fejlődés
- Új tanítási módszerek:
Az Erasmus+ Program lehetőséget nyújt a résztvevők számára,
hogy szakmai és személyes fejlődésüket elősegítő képzéseken vegyenek részt. Egy
ilyen kurzus keretében a résztvevők elsajátíthatják a modern digitális oktatási
módszereket, amelyek hatékonyabbá és izgalmasabbá teszik a tanítást.
A tanfolyamon gyakorlati tudást szereztünk olyan eszközök használatában,
mint a Canva, amely vizuálisan vonzó tananyagszerkesztést tesz lehetővé, vagy a
Padlet és Wakelet, amelyek interaktív online falak és gyűjtemények készítését
könnyítik meg. Emellett a WordWall segítségével játékos feladatokat lehet
készíteni, amelyek növelik a tanulók motivációját, míg a Baamboozle is segít
quizek, gondolkodtató feladatok készítésében. A kurzus során gazdagítottuk technikai készségeinket, ezáltal
modern, projektalapú oktatási stratégiákat alkalmazhatunk a jövőben.
A 4Cs képzés
nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a pedagógusok még hatékonyabban tudják
megszólítani a digitális korban élő tanulókat.
- Sokszínűség és inkluzivitás
A 4Cs című kurzus rendkívül sokszínű volt, mivel nyolc különböző
országból érkező tanár vett részt benne. Kollégáim Romániából, Szlovákiából,
Ausztriából, Olaszországból, Spanyolországból, Írországból és Lengyelországból
érkeztek.
A sokféleség nagy
érték, hiszen a különböző kulturális és
pedagógiai háttérrel rendelkező résztvevők lehetőséget kaptak arra, hogy
megosszák egymással tapasztalataikat és ötleteiket. Az inkluzív környezetben
mindenki szabadon kifejezhette véleményét, föltehette kérdéseit, ezáltal gazdagabbá
téve a tanulási folyamatot.
A különböző nyelvi
szintek és kultúrák közötti kommunikáció fejlesztette a résztvevők
interkulturális kompetenciáit. Emellett a kurzus alkalmazkodott a különböző
tantermi és digitális eszközhasználati szintekhez, így minden tanár
megtalálhatta a számára leginkább megfelelő módszereket, hogy beépítse azokat
saját tanóráiba. Ez a sokszínűség és inkluzivitás hozzájárult ahhoz, hogy
kollégáimmal széles körű tapasztalatokat szerezzünk, és nyitottabbá váljunk a
nemzetközi oktatási együttműködésre.
- Nyelvi
és kommunikációs készségek fejlesztése:
Egy Erasmus+ kurzus jelentős lehetőséget kínál
a nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztésére. A kurzuson nyolc ország
tanárai vettek részt. Minden kolléga készített prezentációt saját iskolájáról.
Érdekfeszítő volt hallgatni és látni a külföldi tanulási és tanítási
stílusokat. A nemzetközi környezet ösztönözte a nyelvi készségek gyakorlását,
mivel folyamatos kommunikációra volt szükség angol nyelven, amely a közös
nyelvként szolgált. Emellett a résztvevők megtanulhatták hatékonyabban
kifejezni ötleteiket, kérdéseiket és észrevételeiket, miközben odafigyeltek
mások véleményére is.
A
különböző kommunikációs feladatok, például csoportmunka, viták és online
prezentációk révén fejleszthető a beszélgetési és íráskészség. Ez a
készségfejlesztés különösen fontos a nemzetközi együttműködések és oktatási
projektek sikerességéhez, hiszen a jól kommunikáló pedagógusok könnyebben
motiválják és inspirálják tanulóikat is.
2. Az Erasmus+ tapasztalataim hatása
a pedagógiai munkámra
Digitális eszközök integrálása:
Az Erasmus+ programban való részvételem
nagyban hozzájárult pedagógiai munkám megújításához, különösen a digitális
eszközök tudatos integrálása terén. A külföldi képzéseken megismertem olyan
innovatív platformokat, mint a Canva, a Baamboozle
és a Wakelet, amelyeket folyamatosan próbálok beépíteni
tanítási gyakorlatomba. A Canva segítségével vizuálisan vonzó
tananyagokat, prezentációkat és posztereket készíthetek, amelyek nemcsak a
tanulók figyelmét keltik fel, hanem elősegítik a tartalmak mélyebb megértését
is.
A Baamboozle játékos feladatain
keresztül könnyedén be tudom vonni a tanulókat az ismétlésbe és a
tudásellenőrzésbe, miközben a tanulás élményszerűvé válik számukra. A Wakelet
platformot pedig információgyűjtésre, tananyagok rendszerezésére és tanulói
portfóliók létrehozására használhatom, ezzel támogatva a diákok önálló
tanulását és digitális kompetenciáik fejlődését.
Az Erasmus+ során szerzett tapasztalatok nemcsak
új eszközökkel, hanem új szemléletmóddal is gazdagítottak. Tudatosabban
tervezem meg az óráimat, törekszem a tanulói aktivitás növelésére és az
inkluzív, modern oktatás megvalósítására.
- Személyre szabott tanulás:
Az Erasmus+ program hatására a
tanulás személyre szabása is kiemelt szerepet kapott a pedagógiai munkámban. A
különböző országokból érkező jó gyakorlatok és ötletek megerősítettek abban,
hogy a tanulók egyéni igényeinek, érdeklődési körének és tanulási stílusának
figyelembevétele elengedhetetlen a hatékony oktatáshoz. A digitális eszközök,
mint a Canva, Baamboozle
vagy Wakelet,
lehetőséget nyújtanak arra, hogy differenciált, testreszabott feladatokat
készítsek, melyekkel minden diák a saját tempójában, a saját erősségeire építve
fejlődhet.
Ezen eszközök segítségével
könnyebben tudok egyéni visszajelzéseket adni, tanulási utakat kialakítani, és
támogató környezetet biztosítani a különböző képességű tanulók számára. A
személyre szabott tanulás elősegíti az önállóságot, növeli az önbizalmat és
hosszú távon motiváltabbá teszi a diákokat. Az Erasmus+ élményei megerősítettek
abban, hogy a tanulóközpontú megközelítés a jövő útja.
- Projektalapú tanulás:
Az Erasmus+ programban
szerzett tapasztalataim megerősítettek abban, hogy a projektalapú
tanulás hatékony módszer a tanulók aktív bevonására és készségeik
fejlesztésére. A nemzetközi képzések során számos olyan jó gyakorlatot ismertem
meg, ahol a diákok valós problémák megoldásán dolgozva szereztek tudást,
miközben együttműködtek, kutattak, terveztek és prezentáltak. Szeretném én magam
is egyre gyakrabban alkalmazni ezt a módszert, különösen olyan digitális
eszközökkel támogatva, mint a Canva (prezentációk, poszterek),
a Wakelet (projektanyagok gyűjtése) vagy a Baamboozle
(ismétlés játékos formában).
A projektalapú tanulás
lehetőséget teremt arra, hogy a tanulók saját érdeklődési körükhöz kapcsolódó
témákban mélyüljenek el, miközben fejlődik problémamegoldó gondolkodásuk,
kreativitásuk és kommunikációs készségük. A projektek során a diákok valódi
felelősséget vállalnak tanulásukért, így az élményszerű tanulás hosszú távon is
maradandóbbá válik.
.
3. Hogyan osztottam meg a tapasztalataimat a
kollégáimmal?
Kollégáimmal
szervezünk tudásmegosztó alkalmakat, amelyek során rövid prezentáció keretében
bemutatjuk a kurzuson tanult elméletet és gyakorlatot, innovatív ötleteket.
4. A program által szerzett tapasztalatok jövőbeli
alkalmazása
- Nemzetközi tanárokkal való együttműködés:
Az Erasmus+
program egyik legnagyobb értéke számomra a nemzetközi tanárokkal való együttműködés
lehetősége volt. A közös munka során rengeteg inspiráló ötletet, módszert és jó
gyakorlatot ismerhettem meg, amelyeket beépíthetek saját tanítási
gyakorlatomba. A jövőben is szeretném fenntartani ezeket a kapcsolatokat, közös
projektek, online együttműködések és tapasztalatcserék révén. Célom, hogy a tanulókat is bekapcsoljam ebbe a
nemzetközi párbeszédbe, fejlesztve nyelvi és interkulturális kompetenciáikat.
Szeretnék az ír kollégával beszélgetéseket szervezni, hogy tanulóim anyanyelvi
beszélőkkel tudjanak kommunikálni.
Lengyel kollégáim is jelezték, hogy szívesen készítenének közös
projektet diákjaimmal. Az ilyen együttműködések nemcsak szakmailag
gazdagítanak, hanem szemléletformáló hatásuk is van.
- Továbbfejlesztett digitális
oktatás:
Az Erasmus+ program során elsajátított
digitális eszközök és módszerek lehetővé teszik a digitális oktatás
magasabb szintre emelését. A jövőben célom, hogy ezeket az eszközöket – például
a Canvát vizuális tananyagkészítésre, a Wakeletet
tanulói portfóliókhoz, a Baamboozle-t játékos ismétléshez –
még tudatosabban és rendszeresebben alkalmazzam a tanítási gyakorlatban. A
továbbfejlesztett digitális oktatás nemcsak a tanulók motivációját növeli,
hanem elősegíti a XXI. századi készségek – például a digitális írástudás,
kreativitás és együttműködés – fejlődését is.
- Fenntarthatóság
és társadalmi felelősségvállalás:
Az
Erasmus+ program során szerzett élmények ráirányították a figyelmemet a fenntarthatóság
és a társadalmi felelősségvállalás fontosságára az oktatásban.
A jövőben tudatosan törekszem arra, hogy a tanórákba beépítsem ezeket a
témákat, például környezetbarát projektek, újrahasznosításon alapuló feladatok
vagy közösségi szolgálathoz kapcsolódó tevékenységek révén. Célom, hogy a tanulók
ne csak tudást szerezzenek, hanem érzékenyebbé váljanak a társadalmi és
környezeti kihívások iránt is, és aktív, felelős állampolgárokká fejlődjenek.
- Záró
gondolatok
Az
Erasmus+ program az Európai Unió kiemelten fontos és értékes programja, amely számos,
az oktatásügyben dolgozó szakember és tanuló tudását és készségeit fejleszti a
21. században alapvetően fontos tudásanyaggal.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése