Gál Krisztina (kurzus)




Tanfolyam címe: 
Digital Tools for Collaboration, Communication, Creativity and Critical Thinking (4Cs)

Időpont: 2025. augusztus 04-09.

Helyszín: Liszabon, Portugália

Szervező: Europass Teacher Academy

https://www.teacheracademy.eu/course/digital-tools-for-4cs/ 




Erasmus+ Program Tapasztalataim: Hogyan Fejlesztett a Nemzetközi Mobilitás a Pedagógiai Munkámban

Bevezetés: Az Erasmus+ program és én

Mint pedagógus, mindig is fontosnak tartottam a folyamatos szakmai fejlődést, és ezért választottam, hogy részt veszek az Erasmus+ programban. Az Erasmus+ egyedülálló lehetőséget biztosít a nemzetközi tapasztalatszerzésre, valamint a különböző oktatási kultúrák és módszerek megismerésére. Az én programom Digital Tools for Collaboration, Communication, Creativity and Critical Thinking (4Cs) volt, amely lehetőséget adott arra, hogy olyan tudásanyagot sajátítsak el, amely segítségével magabiztosan tudom alkalmazni a 4C készségek tanítását elősegítő digitális platformokat.

1. Az Erasmus+ Program előnyei: Szakmai és személyes fejlődés

  • Új tanítási módszerek:


Az Erasmus+ Program lehetőséget nyújt a résztvevők számára, hogy szakmai és személyes fejlődésüket elősegítő képzéseken vegyenek részt. Egy ilyen kurzus keretében a résztvevők elsajátíthatják a modern digitális oktatási módszereket, amelyek hatékonyabbá és izgalmasabbá teszik a tanítást.

 A tanfolyamon  gyakorlati tudást szereztünk olyan eszközök használatában, mint a Canva, amely vizuálisan vonzó tananyagszerkesztést tesz lehetővé, vagy a Padlet és Wakelet, amelyek interaktív online falak és gyűjtemények készítését könnyítik meg. Emellett a WordWall segítségével játékos feladatokat lehet készíteni, amelyek növelik a tanulók motivációját, míg a Baamboozle is segít quizek, gondolkodtató feladatok készítésében. A kurzus során  gazdagítottuk technikai készségeinket, ezáltal modern, projektalapú oktatási stratégiákat alkalmazhatunk a jövőben.

 A 4Cs képzés nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a pedagógusok még hatékonyabban tudják megszólítani a digitális korban élő tanulókat.

 

 

  • Sokszínűség és inkluzivitás

A 4Cs című kurzus rendkívül sokszínű volt, mivel nyolc különböző országból érkező tanár vett részt benne. Kollégáim Romániából, Szlovákiából, Ausztriából, Olaszországból, Spanyolországból, Írországból és Lengyelországból érkeztek.

 A sokféleség nagy érték, hiszen a  különböző kulturális és pedagógiai háttérrel rendelkező résztvevők lehetőséget kaptak arra, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és ötleteiket. Az inkluzív környezetben mindenki szabadon kifejezhette véleményét, föltehette kérdéseit, ezáltal gazdagabbá téve a tanulási folyamatot.

 A különböző nyelvi szintek és kultúrák közötti kommunikáció fejlesztette a résztvevők interkulturális kompetenciáit. Emellett a kurzus alkalmazkodott a különböző tantermi és digitális eszközhasználati szintekhez, így minden tanár megtalálhatta a számára leginkább megfelelő módszereket, hogy beépítse azokat saját tanóráiba. Ez a sokszínűség és inkluzivitás hozzájárult ahhoz, hogy kollégáimmal széles körű tapasztalatokat szerezzünk, és nyitottabbá váljunk a nemzetközi oktatási együttműködésre.

 

 

  • Nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztése:

Egy Erasmus+ kurzus jelentős lehetőséget kínál a nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztésére. A kurzuson nyolc ország tanárai vettek részt. Minden kolléga készített prezentációt saját iskolájáról. Érdekfeszítő volt hallgatni és látni a külföldi tanulási és tanítási stílusokat. A nemzetközi környezet ösztönözte a nyelvi készségek gyakorlását, mivel folyamatos kommunikációra volt szükség angol nyelven, amely a közös nyelvként szolgált. Emellett a résztvevők megtanulhatták hatékonyabban kifejezni ötleteiket, kérdéseiket és észrevételeiket, miközben odafigyeltek mások véleményére is.

 A különböző kommunikációs feladatok, például csoportmunka, viták és online prezentációk révén fejleszthető a beszélgetési és íráskészség. Ez a készségfejlesztés különösen fontos a nemzetközi együttműködések és oktatási projektek sikerességéhez, hiszen a jól kommunikáló pedagógusok könnyebben motiválják és inspirálják tanulóikat is.


 

2. Az Erasmus+ tapasztalataim hatása a pedagógiai munkámra



Digitális eszközök integrálása
:

 Az Erasmus+ programban való részvételem nagyban hozzájárult pedagógiai munkám megújításához, különösen a digitális eszközök tudatos integrálása terén. A külföldi képzéseken megismertem olyan innovatív platformokat, mint a Canva, a Baamboozle és a Wakelet, amelyeket folyamatosan próbálok beépíteni tanítási gyakorlatomba. A Canva segítségével vizuálisan vonzó tananyagokat, prezentációkat és posztereket készíthetek, amelyek nemcsak a tanulók figyelmét keltik fel, hanem elősegítik a tartalmak mélyebb megértését is.

A Baamboozle játékos feladatain keresztül könnyedén be tudom vonni a tanulókat az ismétlésbe és a tudásellenőrzésbe, miközben a tanulás élményszerűvé válik számukra. A Wakelet platformot pedig információgyűjtésre, tananyagok rendszerezésére és tanulói portfóliók létrehozására használhatom, ezzel támogatva a diákok önálló tanulását és digitális kompetenciáik fejlődését.

Az Erasmus+ során szerzett tapasztalatok nemcsak új eszközökkel, hanem új szemléletmóddal is gazdagítottak. Tudatosabban tervezem meg az óráimat, törekszem a tanulói aktivitás növelésére és az inkluzív, modern oktatás megvalósítására.

 

 

 

 

  • Személyre szabott tanulás:

Az Erasmus+ program hatására a tanulás személyre szabása is kiemelt szerepet kapott a pedagógiai munkámban. A különböző országokból érkező jó gyakorlatok és ötletek megerősítettek abban, hogy a tanulók egyéni igényeinek, érdeklődési körének és tanulási stílusának figyelembevétele elengedhetetlen a hatékony oktatáshoz. A digitális eszközök, mint a Canva, Baamboozle vagy Wakelet, lehetőséget nyújtanak arra, hogy differenciált, testreszabott feladatokat készítsek, melyekkel minden diák a saját tempójában, a saját erősségeire építve fejlődhet.

Ezen eszközök segítségével könnyebben tudok egyéni visszajelzéseket adni, tanulási utakat kialakítani, és támogató környezetet biztosítani a különböző képességű tanulók számára. A személyre szabott tanulás elősegíti az önállóságot, növeli az önbizalmat és hosszú távon motiváltabbá teszi a diákokat. Az Erasmus+ élményei megerősítettek abban, hogy a tanulóközpontú megközelítés a jövő útja.

 

 

 

  • Projektalapú tanulás:

Az Erasmus+ programban szerzett tapasztalataim megerősítettek abban, hogy a projektalapú tanulás hatékony módszer a tanulók aktív bevonására és készségeik fejlesztésére. A nemzetközi képzések során számos olyan jó gyakorlatot ismertem meg, ahol a diákok valós problémák megoldásán dolgozva szereztek tudást, miközben együttműködtek, kutattak, terveztek és prezentáltak. Szeretném én magam is egyre gyakrabban alkalmazni ezt a módszert, különösen olyan digitális eszközökkel támogatva, mint a Canva (prezentációk, poszterek), a Wakelet (projektanyagok gyűjtése) vagy a Baamboozle (ismétlés játékos formában).

A projektalapú tanulás lehetőséget teremt arra, hogy a tanulók saját érdeklődési körükhöz kapcsolódó témákban mélyüljenek el, miközben fejlődik problémamegoldó gondolkodásuk, kreativitásuk és kommunikációs készségük. A projektek során a diákok valódi felelősséget vállalnak tanulásukért, így az élményszerű tanulás hosszú távon is maradandóbbá válik.

 

 

 

.

3. Hogyan osztottam meg a tapasztalataimat a kollégáimmal?

Kollégáimmal szervezünk tudásmegosztó alkalmakat, amelyek során rövid prezentáció keretében bemutatjuk a kurzuson tanult elméletet és gyakorlatot, innovatív ötleteket.

 

 

 

 

4. A program által szerzett tapasztalatok jövőbeli alkalmazása

  • Nemzetközi tanárokkal való együttműködés:

Az Erasmus+ program egyik legnagyobb értéke számomra a nemzetközi tanárokkal való együttműködés lehetősége volt. A közös munka során rengeteg inspiráló ötletet, módszert és jó gyakorlatot ismerhettem meg, amelyeket beépíthetek saját tanítási gyakorlatomba. A jövőben is szeretném fenntartani ezeket a kapcsolatokat, közös projektek, online együttműködések és tapasztalatcserék révén.  Célom, hogy a tanulókat is bekapcsoljam ebbe a nemzetközi párbeszédbe, fejlesztve nyelvi és interkulturális kompetenciáikat. Szeretnék az ír kollégával beszélgetéseket szervezni, hogy tanulóim anyanyelvi beszélőkkel tudjanak kommunikálni.  Lengyel kollégáim is jelezték, hogy szívesen készítenének közös projektet diákjaimmal. Az ilyen együttműködések nemcsak szakmailag gazdagítanak, hanem szemléletformáló hatásuk is van.

 

 

  • Továbbfejlesztett digitális oktatás:

 Az Erasmus+ program során elsajátított digitális eszközök és módszerek lehetővé teszik a digitális oktatás magasabb szintre emelését. A jövőben célom, hogy ezeket az eszközöket – például a Canvát vizuális tananyagkészítésre, a Wakeletet tanulói portfóliókhoz, a Baamboozle-t játékos ismétléshez – még tudatosabban és rendszeresebben alkalmazzam a tanítási gyakorlatban. A továbbfejlesztett digitális oktatás nemcsak a tanulók motivációját növeli, hanem elősegíti a XXI. századi készségek – például a digitális írástudás, kreativitás és együttműködés – fejlődését is.

 

 

Az Erasmus+ program során szerzett élmények ráirányították a figyelmemet a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás fontosságára az oktatásban. A jövőben tudatosan törekszem arra, hogy a tanórákba beépítsem ezeket a témákat, például környezetbarát projektek, újrahasznosításon alapuló feladatok vagy közösségi szolgálathoz kapcsolódó tevékenységek révén. Célom, hogy a tanulók ne csak tudást szerezzenek, hanem érzékenyebbé váljanak a társadalmi és környezeti kihívások iránt is, és aktív, felelős állampolgárokká fejlődjenek.

 

 

  • Záró gondolatok

Az Erasmus+ program az Európai Unió kiemelten fontos és értékes programja, amely számos, az oktatásügyben dolgozó szakember és tanuló tudását és készségeit fejleszti a 21. században alapvetően fontos tudásanyaggal.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon