Jakab József (kurzus)





Tanfolyam címe: 
Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0

Időpont: 2025. október 27–november 1.

Helyszín: Málta

Szervező: Hungary Expert partnerintézménye: Training Opportunities in Malta Limited

https://tanartovabbkepzes.hu/tovabbkepzesek-maltan/




Az Erasmus+ program K1 Mobilitási Projekt keretében lehetőségem volt részt venni 2025. október 27-től november 1-ig a Hungary Expert Tanárokért és Diákokért Egyesület által szervezett „Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0” c. tanártovábbképzésen Máltán.

A szakmai megújulás, a módszertani eszköztáram bővítése mindig is fontos része volt a mindennapi munkámnak. Korábban már több továbbképzésen részt vettem, de nemzetközi mobilitási programban még nem. Kollégáim pozitív tapasztalatai motiváltak arra, hogy a hagyományos keretek közötti szakmai megújulást segítő programokon túl ezt is kipróbáljam.

A Bajai III. Béla Gimnáziumban magyar nyelv és irodalom – történelem szakos tanárként tevékenykedem. Az órai munkám során folyamatosan azzal találkozom, hogy a Z generáció – sőt a már a padokban megjelenő α generáció – tagjai a hagyományostól eltérő módszereket igényelnek a tananyag elsajátítása során, melyeket folyamatosan be kell építenünk a hétköznapi tevékenységeinkbe. A „digitális bennszülöttek” ugyan napi szinten kihasználják a digitális világ adta lehetőségeket, de inkább a szórakozás terén. Pedagógusként – úgy gondolom – az egyik legnagyobb kihívás számomra az, hogy „digitális bevándorlóként” próbáljam IKT eszközök és digitális tanulási módszerek segítségével képes legyek megfelelően motiválni a tanulókat, hogy készségeiket saját tudásuk gyarapítására használhassák.

 

A máltai tanfolyam 16 résztvevője magyar anyanyelvű volt, mindannyian Magyarországról, de különböző iskolatípusokból, különböző IKT-s alapokkal és tapasztalatokkal rendelkeztek. Első körben a kurzusvezetőnk felmérte a digitális kompetenciánkat a DigCompEdu platform segítségével, ismertette velünk a hét tanrendjét. Bemutatta számunkra azokat a kollaboratív felületeket (Classroom, Symbaloo, Lino), melyek segítségével a digitális felületen is hatékonyan együtt tudtunk működni, a szóbeli kommunikáción túl megoszthattuk egymással munkáinkat, produktumainkat.

 A továbbképzésen sok olyan digitális applikációval, módszerrel, technikával ismerkedtem meg, melyek minden bizonnyal a tanítási óráim részét fogják képezni a jövőben, még inkább interaktívvá tehetem tevékenységeimet a jövőben. Történelemtanárként különösen fontosnak látom, hogy a mesterséges intelligencia támogatását is élvező platformok, applikációk segítségével a múlt bizonyos eseményeit, jelenségeit a tanulókhoz közelebb tudom hozni. Különösen a Genially, NotebookLM, Mylens, Question Well a tananyag feldolgozásának változatos módszereinek lehetőségét kínálja, melyeket akár a gyakorlás, elmélyítés és a számonkérés szemléletesebbé tételéhez felhasználhatok. Az audió- illetve videószerkesztés terén kellő számú példával illusztrált lehetőség került elő. A VLC program már korábban is ismert volt számomra, megbízhatónak tartottam mint lejátszó programot, de a tanfolyamon a szerkesztéshez is használtuk, az Audacity hangkezelő applikációval. A Suno és Clipchamp alkalmazásokkal kiegészítve pedig saját videós anyagok készítésével is megismerkedhettem. A hang- és videóanyagok készítését kitűnően használhatom majd történelmi források feldolgozásakor, ugyanis a már meglévő oktatási segédanyagokat is a didaktikai céloknak megfelelően tudom átalakítani. Az új típusú érettségire való felkészülésben is hasznát veszem a tanultaknak, hiszen a Quizlet, Blooket, Mentimeter applikációk az ismétlés, rendszerezés terén is változatos lehetőségeket biztosítanak. A hagyományos módszerek mellett az újonnan tanult módszerek alkalmazásával úgy gondolom, megfelelően ki tudom bontakoztatni a tanulók kreativitását is.

Munkaközösség-vezetőként az újonnan elsajátított módszereket, applikációkat a munkaközösségi összejöveteleken jó gyakorlatok formájában tudom bemutatni szaktársaimnak. Az egyes platformokon általam létrehozott produktumokat a digitális térben hozzáférhetővé teszem más kollégák számára is.

A továbbképzés hasznosságát csak növeli, hogy a kooperáció terén is pozitív, megerősítő impulzusok értek. Támogató közegben, jó hangulatú csapat dolgozott együtt. Szeretném kiemelni trénerünk szakmai felkészültségét, valamint azt, hogy a tudás és tapasztalat terén heterogén csoportot kiválóan össze tudta hangolni. A célország, Málta, és különösen a helyszín, Valletta kulturális örökségével lenyűgözött, s a szabad délutánokon igyekeztem behatóan megismerkedni az idegen kulturális közeg értékeivel.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon