Jakab József (kurzus)
Tanfolyam címe: Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0”
Időpont:
Helyszín:
Szervező: Hungary Expert partnerintézménye: Training Opportunities in Malta Limited
https://tanartovabbkepzes.hu/tovabbkepzesek-maltan/
Az Erasmus+ program K1 Mobilitási Projekt keretében lehetőségem volt részt venni 2025. október 27-től november 1-ig a Hungary Expert Tanárokért és Diákokért Egyesület által szervezett „Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0” c. tanártovábbképzésen Máltán.
A szakmai megújulás, a módszertani eszköztáram bővítése
mindig is fontos része volt a mindennapi munkámnak. Korábban már több
továbbképzésen részt vettem, de nemzetközi mobilitási programban még nem.
Kollégáim pozitív tapasztalatai motiváltak arra, hogy a hagyományos keretek
közötti szakmai megújulást segítő programokon túl ezt is kipróbáljam.
A Bajai III. Béla Gimnáziumban magyar nyelv és irodalom – történelem szakos tanárként tevékenykedem. Az órai munkám során folyamatosan azzal találkozom, hogy a Z generáció – sőt a már a padokban megjelenő α generáció – tagjai a hagyományostól eltérő módszereket igényelnek a tananyag elsajátítása során, melyeket folyamatosan be kell építenünk a hétköznapi tevékenységeinkbe. A „digitális bennszülöttek” ugyan napi szinten kihasználják a digitális világ adta lehetőségeket, de inkább a szórakozás terén. Pedagógusként – úgy gondolom – az egyik legnagyobb kihívás számomra az, hogy „digitális bevándorlóként” próbáljam IKT eszközök és digitális tanulási módszerek segítségével képes legyek megfelelően motiválni a tanulókat, hogy készségeiket saját tudásuk gyarapítására használhassák.
A máltai tanfolyam 16 résztvevője
magyar anyanyelvű volt, mindannyian Magyarországról, de különböző
iskolatípusokból, különböző IKT-s alapokkal és tapasztalatokkal rendelkeztek. Első
körben a kurzusvezetőnk felmérte a digitális kompetenciánkat a DigCompEdu
platform segítségével, ismertette velünk a hét tanrendjét. Bemutatta számunkra
azokat a kollaboratív felületeket (Classroom, Symbaloo, Lino), melyek
segítségével a digitális felületen is hatékonyan együtt tudtunk működni, a
szóbeli kommunikáción túl megoszthattuk egymással munkáinkat, produktumainkat.
A továbbképzésen sok olyan digitális
applikációval, módszerrel, technikával ismerkedtem meg, melyek minden bizonnyal
a tanítási óráim részét fogják képezni a jövőben, még inkább interaktívvá
tehetem tevékenységeimet a jövőben. Történelemtanárként különösen fontosnak
látom, hogy a mesterséges intelligencia támogatását is élvező platformok,
applikációk segítségével a múlt bizonyos eseményeit, jelenségeit a tanulókhoz
közelebb tudom hozni. Különösen a Genially, NotebookLM, Mylens, Question Well a
tananyag feldolgozásának változatos módszereinek lehetőségét kínálja, melyeket akár
a gyakorlás, elmélyítés és a számonkérés szemléletesebbé tételéhez
felhasználhatok. Az audió- illetve videószerkesztés terén kellő számú példával
illusztrált lehetőség került elő. A VLC program már korábban is ismert volt
számomra, megbízhatónak tartottam mint lejátszó programot, de a tanfolyamon a
szerkesztéshez is használtuk, az Audacity hangkezelő applikációval. A Suno és Clipchamp
alkalmazásokkal kiegészítve pedig saját videós anyagok készítésével is
megismerkedhettem. A hang- és videóanyagok készítését kitűnően használhatom
majd történelmi források feldolgozásakor, ugyanis a már meglévő oktatási
segédanyagokat is a didaktikai céloknak megfelelően tudom átalakítani. Az új
típusú érettségire való felkészülésben is hasznát veszem a tanultaknak, hiszen
a Quizlet, Blooket, Mentimeter applikációk az ismétlés, rendszerezés terén is
változatos lehetőségeket biztosítanak. A hagyományos módszerek mellett az
újonnan tanult módszerek alkalmazásával úgy gondolom, megfelelően ki tudom
bontakoztatni a tanulók kreativitását is.
Munkaközösség-vezetőként az újonnan
elsajátított módszereket, applikációkat a munkaközösségi összejöveteleken jó
gyakorlatok formájában tudom bemutatni szaktársaimnak. Az egyes platformokon
általam létrehozott produktumokat a digitális térben hozzáférhetővé teszem más
kollégák számára is.
A továbbképzés hasznosságát csak
növeli, hogy a kooperáció terén is pozitív, megerősítő impulzusok értek. Támogató
közegben, jó hangulatú csapat dolgozott együtt. Szeretném kiemelni trénerünk szakmai
felkészültségét, valamint azt, hogy a tudás és tapasztalat terén heterogén
csoportot kiválóan össze tudta hangolni. A célország, Málta, és különösen a
helyszín, Valletta kulturális örökségével lenyűgözött, s a szabad délutánokon
igyekeztem behatóan megismerkedni az idegen kulturális közeg értékeivel.
.jpg)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése