Páli Noémi (kurzus)
Szakmai beszámoló
Tanfolyam címe: Making the most of new technologies, apps, and social media in the classroom
Időpont:
2025. október 19–25.
Helyszín:
Tenerife, Spanyolország
Szervező: Erasmus
Learning Academy Tenerife
https://www.erasmustrainingcourses.com/social-media-in-the-classroom.html
1. A tanfolyam célja és szakmai jelentősége
A kurzus célja az volt, hogy
a pedagógusok korszerű ismereteket szerezzenek a digitális technológiák,
alkalmazások és a közösségi média tudatos, pedagógiai értékű használatáról. A
program középpontjában az állt, miként lehet a digitális eszközöket a tanulási
folyamat természetes részévé tenni, hogyan fejleszthető ezekkel a tanulók
kreativitása, kommunikációs és együttműködési készsége, valamint digitális
kompetenciája.
A tanfolyam
gyakorlatorientált volt: minden nap újabb digitális eszközöket, tanítási
stratégiákat és projektötleteket ismerhettünk meg, amelyeket azonnal ki is
próbálhattunk kiscsoportos feladatok során. A képzés során hangsúlyos szerepet
kapott a 21. századi tanulási környezet kialakítása, az inkluzív oktatás
támogatása digitális megoldásokkal, valamint az online biztonság és az etikus
internethasználat kérdése is.
2. A tanfolyam tartalma és
módszertana
A tanfolyam moduljai a
következő fő területeket ölelték fel:
Digitális pedagógia
alapelvei – az új technológiák helye a tanulási folyamatban, a tanári szerep
átalakulása, digitális kompetenciamodellek (lásd: DigCompEdu Framework,
European Commission).
👉 https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
Applikációk és online eszközök a tanításban – Padlet, Canva, Genially, Edpuzzle, Mentimeter, Quizlet, Kahoot, Nearpod és más, azonnal alkalmazható oktatási platformok.
👉 https://edpuzzle.com/
👉 https://nearpod.com/
Közösségi média oktatási
célú használata – a közösségi hálózatok (pl. Instagram, YouTube, TikTok)
tudatos bevonása projektmunkákba, iskolai kommunikációba, nyelvtanulásba és
tartalomkészítésbe.
Digitális tananyagfejlesztés
– interaktív prezentációk, multimédiás anyagok és vizuális tartalmak
létrehozása a tanulói bevonódás növeléséhez.
E-safety és digitális
állampolgárság – biztonságos internethasználat, adatvédelem, a diákok felelős
online viselkedésének formálása.
Együttműködési és kommunikációs
platformok – Teams, Google Workspace, Trello a közös tanulás és projektmunka
támogatására.
A foglalkozások interaktív
workshopok, kiscsoportos projektek és reflektív beszélgetések formájában
zajlottak. Különösen értékesnek bizonyult, hogy minden résztvevő bemutathatta
saját iskolájának jó gyakorlatait, így a program valódi szakmai
tapasztalatcserévé vált.
3. Szakmai fejlődés és
kompetenciák fejlesztése
A tanfolyam során komplex
módon fejlődtek a következő kompetenciáim:
Digitális kompetencia:
számos új, azonnal alkalmazható digitális eszközt tanultam meg használni,
amelyekkel interaktívabbá, motiválóbbá tehetem a tanórákat.
Innovatív tanulásszervezés:
a program a projektalapú és tanulóközpontú oktatást helyezte előtérbe.
Kommunikációs és
együttműködési készségek: a nemzetközi csoportmunka során fejlődött szakmai
angol nyelvhasználatom, és tapasztalatot szereztem multikulturális
munkakörnyezetben.
Reflexiós készség: a napi
önértékelések és szakmai reflexiók tudatosabbá tették saját pedagógiai
fejlődésemet.
A képzés hatására még
nagyobb hangsúlyt kívánok fektetni a tanulók digitális önállóságának
fejlesztésére, az aktív tanulás ösztönzésére és a kreatív tartalomelőállítás
támogatására.
4. Kulturális és
interkulturális tapasztalatok
A kurzus egyik legnagyobb
értéke az volt, hogy különböző európai országokból (Németország, Lengyelország,
Finnország, Észtország) érkező tanárokkal dolgozhattunk együtt. Ez lehetővé
tette, hogy megismerjem más oktatási rendszerek szerkezetét, a digitális
oktatás kihívásait és jó gyakorlatait.
A kulturális programok –
városnézés Puerto de la Cruzban és Santa Cruz de Tenerifében, kirándulás a
Teide Nemzeti Parkba, valamint látogatások helyi kulturális intézményekbe –
hozzájárultak kulturális érzékenységem és európai identitásom erősödéséhez.
👉 https://whc.unesco.org/en/list/929 – Teide Nemzeti Park, UNESCO
Világörökség
A spanyol kultúra, a helyiek vendégszeretete és a sziget természeti szépségei inspiráló környezetet teremtettek a tanuláshoz, és megerősítették bennem a nemzetközi együttműködés iránti elkötelezettséget.
5. Hatás a diákokra,
kollégákra és az iskola egészére
Igazgatóhelyettesként a tanfolyamon szerzett ismereteket nemcsak saját tanítási gyakorlatomban, hanem az iskola egészének fejlesztésében is hasznosítani tudom.
A képzés során elsajátított
digitális módszertani eszköztár segít abban, hogy intézményi szinten támogassam
az innovatív tanulási környezetek kialakítását és a pedagógusok digitális
kompetenciáinak fejlesztését.
A diákok számára: új,
digitális tanulási környezetet alakítottam ki, amelyben a tanulók aktív, alkotó
szerepet töltenek be. A közösségi média bevonása és az interaktív applikációk
használata révén nőtt a diákok motivációja, önállósága és digitális
tudatossága.
A kollégák számára: a
képzésen szerzett tapasztalatokat belső műhelymunka és szakmai megosztás
formájában is továbbadom. Célom, hogy az iskola egésze profitáljon a tanultakból,
és közösen dolgozzunk egy korszerű, digitálisan tudatos pedagógiai kultúra
kialakításán.
A program nemcsak
szakmailag, hanem emberileg is inspiráló élmény volt. Hosszú távon hozzájárul
ahhoz, hogy az intézményünk nyitottabbá váljon a digitális innovációk, a
nemzetközi együttműködések és a 21. századi oktatási kihívások iránt.
Felhasznált irodalom és források
European Commission (2022).
DigCompEdu: The European Framework for the Digital Competence of Educators.
👉 https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Publications Office of the EU.
UNESCO (2021). ICT
Competency Framework for Teachers.
👉 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379967
Greenhow, C. & Lewin, C. (2016). Social media and education: Reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning. Learning, Media and Technology, 41(1), 6–30.
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. Jossey-Bass.
Eurydice (2023). Digital
Education at School in Europe 2023. European Education and Culture Executive
Agency.
👉 https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/
UNESCO World Heritage Centre
– Teide National Park:
👉 https://whc.unesco.org/en/list/929
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
https://edpuzzle.com/
https://nearpod.com/
https://whc.unesco.org/en/list/929
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379967
Tanfolyam címe: Making the most of new technologies, apps A kurzus egyik legnagyobb értéke az volt, hogy különböző európai országokból (Olaszország, Németország, Lengyelország, Finnország, Észtország stb.) érkező tanárokkal dolgozhattunk együtt. Ez lehetővé tette, hogy megismerjem más oktatási rendszerek szerkezetét, a digitális oktatás kihívásait és jó gyakorlatait (Eurydice, 2023). A kulturális programok – városnézés La Lagunában, kirándulás a Teide Nemzeti Parkba, valamint látogatások helyi iskolákba és kulturális intézményekbe – hozzájárultak kulturális érzékenységem és európai identitásom erősödéséhez. A spanyol kultúra, a helyiek vendégszeretete és a sziget természeti szépségei inspiráló környezetet teremtettek a tanuláshoz, és megerősítették bennem a nemzetközi együttműködés iránti elkötelezettséget. 5. Hatás a diákokra, kollégákra és az iskola egészére Igazgatóhelyettesként a tanfolyamon szerzett ismereteket nemcsak saját tanítási gyakorlatomban, hanem az iskola egészének fejlesztésében is hasznosítani tudom. A képzés során elsajátított digitális módszertani eszköztár segít abban, hogy intézményi szinten támogassam az innovatív tanulási környezetek kialakítását és a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztését. A diákok számára: új, digitális tanulási környezetet alakítottam ki, amelyben a tanulók aktív, alkotó szerepet töltenek be. A közösségi média bevonása és az interaktív applikációk használata révén nőtt a diákok motivációja, önállósága és digitális tudatossága. A kollégák számára: a képzésen szerzett tapasztalatokat belső műhelymunka és szakmai megosztás formájában is továbbadom. Célom, hogy az iskola egésze profitáljon a tanultakból, és közösen dolgozzunk egy korszerű, digitálisan tudatos pedagógiai kultúra kialakításán. A program nemcsak szakmailag, hanem emberileg is inspiráló élmény volt. Hosszú távon hozzájárul ahhoz, hogy az intézményünk nyitottabbá váljon a digitális innovációk, a nemzetközi együttműködések és a 21. századi oktatási kihívások iránt. Felhasznált irodalom és források European Commission (2022). DigCompEdu: The European Framework for the Digital Competence of Educators. Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Publications Office of the EU. UNESCO (2021). ICT Competency Framework for Teachers. Greenhow, C. & Lewin, C. (2016). Social media and education: Reconceptualizing the boundaries of formal and informedia and Technology, 41(1), 6–30. Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. Jossey-Bass. Eurydice (2023). Digital Education at School in Europe 2023. European Education and Culture Executive Szeretnéd, hogy ezt a verziót nyomtatható, hivatalos PDF formátumban is elkészítsem (pl. Erasmus+ beszámolóhoz benyújtható dokumentumként, logóval, fejléccel)?

Megjegyzések
Megjegyzés küldése