Jakabné Bényei Erika (kurzus)


Tanfolyam címe: 
Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0

Időpont: 2025. október 27–november 1.

Helyszín: Málta

Szervező: Hungary Expert partnerintézménye: Training Opportunities in Malta Limited

https://tanartovabbkepzes.hu/tovabbkepzesek-maltan/






Az az Erasmus+ program K1 Mobilitási Projekt keretében lehetőséget kaptam arra, hogy 2025. október 27-től november 1-ig a Hungary Expert Tanárokért és Diákokért Egyesület által szervezett „Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0” c. tanártovábbképzésen vegyek részt Máltán.

Huszonhét éves pedagógusi pályám során mindig fontosnak tartottam a szakmai megújulást. A szaktárgyi tudásom bővítése mellett nagy hangsúlyt fektettem a módszertani eszköztáram folyamatos fejlesztésére, rendszeresen vettem részt szakmai továbbképzéseken, törekedtem új, innovatív módszerek megismerésére és alkalmazására.

Intézményemben mesterpedagógusként fejlesztő-innovátori tevékenységet is folytatok. Mesterprogramom keretében egy olyan online feladatbank létrehozásán dolgozok a „learningApps” alkalmazás felhasználásával német nyelvből, mellyel az általános iskolából érkező diákok tudásszintjében meglévő különbségeket próbálom enyhíteni, biztosítva ezzel tanulók esélyegyenlőségét a tanítás-tanulás folyamatában. Mivel a pedagógiai gyakorlatomban az imént felvázolt felzárkóztatás, ill. a tehetséggondozás különböző formái (DSD II vizsgára, nyelvvizsgára, emelt szintű érettségire való felkészítés) egyforma súllyal vannak jelen, fontosnak tartottam, hogy megismerkedjek olyan újabb digitális alkalmazásokkal, webes felületekkel, ill. az audiovizuális források tanórai felhasználásának lehetőségeivel, melyek segíthetnek abban, hogy megtaláljam a különböző tudásszintű tanulók igényeinek legmegfelelőbb módszereket, melyek nagy szerepet játszhatnak a tanulók motiváltságának növelésében is. Döntésem az előbb említett okokból esett a „Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0” című képzésre.

A tanfolyamnak összesen 16 résztvevője volt. Mindannyian magyar anyanyelvűek voltunk, különböző iskolatípusokból, különböző IKT-s alapokkal és tapasztalatokkal érkeztünk. Miután a kurzusvezetőnk felmérte a digitális kompetenciánkat, ismertette velünk a „heti menetrendet”. Hasznosnak találtam, hogy mindjárt a tanfolyam első napján olyan kollaboratív felületeket (Classroom, Symbaloo, Lino) ismerhettünk meg, melyek a későbbiekben a saját munkáink között való eligazodást és a csoporton belüli kooperációt segítették elő.

 A továbbképzésen számos olyan digitális applikációval, módszerrel, technikával  ismerkedtem meg, melyekkel a tanóráimat még inkább interaktívvá tehetem a jövőben, melyekkel hatékonyabban integrálhatok digitális forrásokat a pedagógiai munkámba. Különösen hasznosnak találom, hogy a tanfolyamon elsajátíthattuk, hogy mely - a mesterséges intelligencia által támogatott – alkalmazásokat tudnám bevonni a tanóráim tervezésének folyamatába. Az itt megismert alkalmazások (notebookLM, mylens, question well, genially, stb.) a tananyag feldolgozásának újabb módszereit (kérdések szerkesztése, hangos áttekintés, gondolattérkép, tanulókártyák, kvízek) ismertette meg velem, melyeket mindezek prezentálásához, elmélyítéséhez, ill. a számonkérés lehetséges platformjaként tudnék használni a jövőben. A hét során kipróbálhattam azt is,  hogyan kell  kész videóról a hangot, ill. a képanyagot eltávolítani (VLC), milyen módon tudok hangfájlokat szerkeszteni (audacity), valamint saját tanári magyarázatból és szemléltető anyagból videót  (clipchamp) létrehozni. A hanganyagok és videók szerkesztésének, vágásának elsajátítása különösen az idegen nyelv tanításában lehet majd hasznomra, hisz az audiovizuális források átdolgozott verziója jobban adaptálható egy tanulócsoport tudásszintjéhez, így nagy szerepet játszhat a tanulók tantárgyhoz való pozitív viszonyulásban is. Az említett alkalmazások nagy segítséget jelenthetnek az új típusú érettségire való felkészülésben is magyar irodalomból, hisz a megszerzett tudás rendszerezésére, áttekintésére, számonkérésére rengeteg – számomra eddig ismeretlen – lehetőséget (quizlet, blooket, mentimeter, stb.) kínál. Úgy gondolom, hogy az új digitális platformok használatával a diákok kreativitását, kritikai gondolkodását és kommunikációs készségeik fejlődését is tudom támogatni.

Az újonnan elsajátított módszereket, applikációkat munkaközösségi összejövetelek alkalmával jó gyakorlatok formájában mutattam be  szaktársaimnak. Az általam létrehozott digitális tartalmakat elérhetővé teszem más intézményekben dolgozó szaktársaim számára is az általam készített feladatok webes megosztásával.

Külön örülök annak, hogy a továbbképzés során alkalmam nyílt más intézményeket képviselő kollégákkal való tapasztalatcserére, együttműködésre, ismerkedésre. A képzés egy jó hangulatú, támogató közegben telt, ahol  kiváló trénerünk mellett a csoporttagok is támogatták egymást a gyakorlatok elvégzésében. Az idegen nyelvi környezet, ill. a lehetőség, hogy közelebbről megismerhettem a célország kultúráját, szokásait, pedig egy érdekes kombinációja volt a tanulásnak, ill. szabadidő hasznos és kellemes eltöltésének.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon