Jakabné Bényei Erika (kurzus)
Tanfolyam címe: Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0”
Időpont:
Helyszín:
Szervező: Hungary Expert partnerintézménye: Training Opportunities in Malta Limited
https://tanartovabbkepzes.hu/tovabbkepzesek-maltan/
Az az Erasmus+ program K1 Mobilitási Projekt keretében lehetőséget kaptam arra, hogy 2025. október 27-től november 1-ig a Hungary Expert Tanárokért és Diákokért Egyesület által szervezett „Kalandra fel! IKT a tanórákon 2.0” c. tanártovábbképzésen vegyek részt Máltán.
Huszonhét éves pedagógusi pályám során mindig fontosnak
tartottam a szakmai megújulást. A szaktárgyi tudásom bővítése mellett nagy
hangsúlyt fektettem a módszertani eszköztáram folyamatos fejlesztésére,
rendszeresen vettem részt szakmai továbbképzéseken, törekedtem új, innovatív
módszerek megismerésére és alkalmazására.
Intézményemben mesterpedagógusként fejlesztő-innovátori
tevékenységet is folytatok. Mesterprogramom keretében egy olyan online feladatbank
létrehozásán dolgozok a „learningApps” alkalmazás felhasználásával német
nyelvből, mellyel az általános iskolából érkező diákok tudásszintjében meglévő
különbségeket próbálom enyhíteni, biztosítva ezzel tanulók esélyegyenlőségét a
tanítás-tanulás folyamatában. Mivel a pedagógiai gyakorlatomban az imént
felvázolt felzárkóztatás, ill. a tehetséggondozás különböző formái (DSD II
vizsgára, nyelvvizsgára, emelt szintű érettségire való felkészítés) egyforma
súllyal vannak jelen, fontosnak tartottam, hogy megismerkedjek olyan újabb
digitális alkalmazásokkal, webes felületekkel, ill. az audiovizuális források
tanórai felhasználásának lehetőségeivel, melyek segíthetnek abban, hogy
megtaláljam a különböző tudásszintű tanulók igényeinek legmegfelelőbb
módszereket, melyek nagy szerepet játszhatnak a tanulók motiváltságának
növelésében is. Döntésem az előbb említett okokból esett a „Kalandra fel! IKT a
tanórákon 2.0” című képzésre.
A tanfolyamnak összesen 16 résztvevője volt. Mindannyian magyar anyanyelvűek voltunk, különböző iskolatípusokból, különböző IKT-s alapokkal és tapasztalatokkal érkeztünk. Miután a kurzusvezetőnk felmérte a digitális kompetenciánkat, ismertette velünk a „heti menetrendet”. Hasznosnak találtam, hogy mindjárt a tanfolyam első napján olyan kollaboratív felületeket (Classroom, Symbaloo, Lino) ismerhettünk meg, melyek a későbbiekben a saját munkáink között való eligazodást és a csoporton belüli kooperációt segítették elő.
A továbbképzésen számos olyan digitális
applikációval, módszerrel, technikával
ismerkedtem meg, melyekkel a tanóráimat még inkább interaktívvá tehetem
a jövőben, melyekkel hatékonyabban integrálhatok digitális forrásokat a
pedagógiai munkámba. Különösen hasznosnak találom, hogy a tanfolyamon
elsajátíthattuk, hogy mely - a mesterséges intelligencia által támogatott – alkalmazásokat
tudnám bevonni a tanóráim tervezésének folyamatába. Az itt megismert
alkalmazások (notebookLM, mylens, question well, genially, stb.) a tananyag
feldolgozásának újabb módszereit (kérdések szerkesztése, hangos áttekintés,
gondolattérkép, tanulókártyák, kvízek) ismertette meg velem, melyeket mindezek
prezentálásához, elmélyítéséhez, ill. a számonkérés lehetséges platformjaként
tudnék használni a jövőben. A hét során kipróbálhattam azt is, hogyan kell kész videóról a hangot, ill. a képanyagot eltávolítani
(VLC), milyen módon tudok hangfájlokat szerkeszteni (audacity), valamint saját
tanári magyarázatból és szemléltető anyagból videót (clipchamp) létrehozni. A hanganyagok és
videók szerkesztésének, vágásának elsajátítása különösen az idegen nyelv
tanításában lehet majd hasznomra, hisz az audiovizuális források átdolgozott
verziója jobban adaptálható egy tanulócsoport tudásszintjéhez, így nagy
szerepet játszhat a tanulók tantárgyhoz való pozitív viszonyulásban is. Az
említett alkalmazások nagy segítséget jelenthetnek az új típusú érettségire
való felkészülésben is magyar irodalomból, hisz a megszerzett tudás
rendszerezésére, áttekintésére, számonkérésére rengeteg – számomra eddig
ismeretlen – lehetőséget (quizlet, blooket, mentimeter, stb.) kínál. Úgy
gondolom, hogy az új digitális platformok használatával a diákok kreativitását,
kritikai gondolkodását és kommunikációs készségeik fejlődését is tudom
támogatni.
Külön örülök annak, hogy a továbbképzés
során alkalmam nyílt más intézményeket képviselő kollégákkal való
tapasztalatcserére, együttműködésre, ismerkedésre. A képzés egy jó hangulatú,
támogató közegben telt, ahol kiváló
trénerünk mellett a csoporttagok is támogatták egymást a gyakorlatok elvégzésében.
Az idegen nyelvi környezet, ill. a lehetőség, hogy közelebbről megismerhettem a
célország kultúráját, szokásait, pedig egy érdekes kombinációja volt a
tanulásnak, ill. szabadidő hasznos és kellemes eltöltésének.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése