Pongó Csilla (kurzus)





Tanfolyam címe: Summer Academy for Teachers of Russian

Időpont: 2025. június 30-július 4.

Helyszín: Varsó, Lengyelország

Szervező: Centre for Foreign Language Teaching, University of Warsaw

https://informatorects.uw.edu.pl/en/faculties/41000000/




Erasmus+ Program Tapasztalataim: Hogyan Fejlesztett a Nemzetközi Mobilitás a Pedagógiai Munkámban



Bevezetés: Az Erasmus+ program és én

Mint pedagógus, mindig is fontosnak tartottam a folyamatos szakmai fejlődést, és ezért döntöttem úgy, hogy részt veszek az Erasmus+ programban. Az Erasmus+ egyedülálló lehetőséget biztosít a nemzetközi tapasztalatszerzésre, valamint a különböző oktatási kultúrák és módszerek megismerésére. Az én programom a „Летняя академия преподавателя русского языка” (THE SUMMER ACADEMY OF THE RUSSIAN LANGUAGE TEACHER) volt, amely lehetőséget adott arra, hogy bővítsem módszertani eszköztáram az idegen nyelvek oktatása területén, fejlesszem tanári potenciálom, és tapasztalatcserét folytassak más országokban tanító kollégákkal.

1. Az Erasmus+ Program előnyei: Szakmai és személyes fejlődés

  • Új tanítási módszerek:

A kurzus fejlesztette interkulturális és digitális kompetenciáimat, megismertetett a nyelvoktatás legújabb módszereivel, innovatív technikákkal. A képzés során számba vettük a hagyományos nyelvoktatás lehetőségeit, illetve a nyelvoktatás új trendjeit és kihívásait. Áttekintettük a tanár személyének megváltozott szerepét az oktatási folyamatban. Elemeztük a tanulási folyamatot annak alanya, a diák szemszögéből is. Elméleti és gyakorlati ismereteket szereztem a kiégés elleni küzdelemben.

 



  • Sokszínűség és inkluzivitás

Az orosz nyelv oktatásának helyzete a megváltozott nemzetközi politikai térben nem egyszerű, és mindannyian más történelmi háttérrel, megközelítéssel is rendelkeztünk. Ennek ellenére szakmailag elhivatott, a politikát és nyelvet, illetve kultúrát különválasztani tudó, nyitott, érdeklődő, befogadó és elfogadó, együttműködő közeget tapasztalhattam meg. Az európai kollégákkal történő találkozás, egymás megismerése, elfogadása, az intenzív szakmai tapasztalatcsere jó alapot teremt a jövőbeni élő szakmai kommunikáció fenntartására, az egymás között megosztott jó gyakorlatok kipróbálására.


  • Nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztése:

A kurzus teret biztosított a nemzetközi tapasztalatcseréhez, melynek közös nyelve az orosz volt. Nemzetközi közegben bővültek nyelvi és kulturális ismereteim, melyek hozzájárulnak mindennapi tanítási gyakorlatom, és a nemzetközi kommunikáció színvonalának emeléséhez. Betekintést nyertem Lengyelország kultúrájába, oktatási és képzési rendszerébe, és megtapasztalhattam egy szláv nyelv (orosz) ismeretének előnyeit szláv nyelvterületen. A kurzus része volt az értékalapú kommunikáció elveinek és gyakorlatának megismerése. Ezek az ismeretek használhatóak, és igen hasznosak a mindennapi érintkezésben akár a hivatásomban, akár a magánéletemben.

 


2. Az Erasmus+ tapasztalataim hatása a pedagógiai munkámra

  • Digitális eszközök integrálása:

Az IKT eszközöket rutinszerűen használom a kapcsolattartásban, tanítási gyakorlatomban és a nyelvvizsgáztatás terén végzett munkámban. Egy nagymúltú egyetem (Varsói Egyetem) idegen nyelvi központjában tett látogatásom során képet kaptam annak modern, digitális eszközökkel való felszereltségéről, a kor elvárásainak megfelelő oktatási módszereiről és a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeiről, amit a saját tanítási gyakorlatomba beépítek. Betekintést nyertem a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségeibe is. A kurzus jól kombinálta az elméleti ismereteket a gyakorlati megvalósítással: a kurzusvezetők által lefektetett elméleti alapokra építve a kurzus résztvevői konkrét feladatok megoldásával az elméletet átültették a gyakorlatba.


  • Személyre szabott tanulás:

Áttekintettük a nyelvi kompetencia elemeit, szintjeit, és az egyes elemek, szintek  fejlesztésére  szolgáló lehetséges gyakorlóanyagokat.  Olyan digitális platformokkal ismerkedtünk meg, melyek lehetőséget biztosítanak az egyéni tanulásra, személyre szabott digitális tananyagok, feladatsorok alkalmazásával tanórai keretek között differenciált oktatás keretében, illetve tanórán kívüli tevékenységként otthoni gyakorlásra.


  • Projektalapú tanulás:

Érdekes kihívás, és a kutatások szerint növeli a tanulói motivációt a szakszövegek feldolgozása. Egy-egy a tanulók érdeklődését felkeltő témát (akár személyre szabottan is) projektmunka keretében fel lehet dolgozni. Arra láttunk mintákat, hogy a projekt keretében milyen feladattípusok segítségével juttathatjuk el a tanulót odáig, hogy az általános nyelvi ismereteit használva képes legyen speciális szakterületen (pl. lósport) is boldogulni nyelvileg. Egy érdekfeszítő újságcikk elolvasása és feldolgozása közben éli meg a nyeolvtanuló, hogyan válnak az elvont nyelvi ismeretei a mindennapi gyakorlatban használható nyelvtudássá, a megértés eszközévé.


3. Hogyan osztottam meg a tapasztalataimat a kollégáimmal?

Az Erasmus+ programban való részvétel hozadékát megosztom kollégáim körében.

Szaktanácsadóként a régió pedagógusainak a tavaszi és őszi pedagógiai napok keretében műhelyfoglalkozásokat és előadásokat tartok, a mindennapi szaktanácsadói tevékenységem során felhasználom és továbbadom a tanultakat, többek közt a AI alkalmazásáról a glottodidaktikában.

Tapasztalataimat, újonnan szerzett ismereteimet, információimat megosztom munkaközösségem tagjaival, az ECL nyelvvizsgaközpont munkatársaival és intézményem ECL nyelvvizsgahelyének felkészítő és vizsgáztató tanáraival.

Bemutató óra megtartása során szemléltetem a tanult új, innovatív módszerek, technikák alkalmazásának lehetőségeit, hatékonyságát.

 


4. A program által szerzett tapasztalatok jövőbeli alkalmazása


  • Nemzetközi tanárokkal való együttműködés:

A program nemzetközi közegben valósult meg. Kölcsönösen megismertük egymás nyelvoktatási rendszerének, nyelvoktatói gyakorlatának bevált eljárásait, módszereit és tapasztalatait, melyeket ki-ki jó gyakorlatként megvalósíthat saját intézményében. A közös munka során kialakult személyes ismeretség jó alapot adott a gyakorlatban működő konkrét jövőbeni egyéni és intézmények közötti kapcsolatok kiépítéséhez.

  • Továbbfejlesztett digitális oktatás:

Megismerkedtem a legújabb digitális technológiákkal, a könnyen elérhető App-okkal, Tool-okkal, a mesterséges intelligencia alkalmazása által kínált lehetőségekkel, és azok felhasználási lehetőségeivel. Ezeket a kurzus során elsajátított legújabb innovatív ismereteket, technikákat, módszereket oktatói tevékenységemben, vizsgafelkészítő, szervező és adminisztrációs munkámban magabiztosan tudom alkalmazni.


  • Fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás:


A fenntarthatóság szempontjait a szervezők maximálisan figyelembe vették. A kurzus anyagait néhány kivételtől eltekintve nem papír alapon, hanem digitális formában kaptuk meg, és a feladatok megoldása is digitálisan történt. Ezt a gyakorlatot magam is alkalmazom a tanóráimon.

A közlekedés terén is nagy hangsúlyt kapott a környezettudatosság. Környezetbarát közlekedési eszközt választottam az úticélom eléréséhez. Autóbusszal tettem meg a Budapest-Varsó-Budapest távolságot.

 


  • Záró gondolatok

Nagy várakozással vágtam neki a képzésnek, hiszen Lengyelország első számú egyeteme, a Varsói Egyetem hirdette meg a kurzust. A programleírás is nagyon igényes volt, a kurzusvezetők bemutatkozása pedig számomra garanciát jelentett a magas színvonalú szakmaiságra. Nagy örömömre még az előzetes várakozásaimat is felülmúlta a képzés. Igazán inspiráló, motiváló, szeretetteljes közegben élhettem meg egy hetet. A megszerzett tudás, kreatív ötletek és az alkotás öröme által feltöltődve kezdhetem a következő tanévet.

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon