Pongó Csilla (kurzus)
Tanfolyam címe: Summer Academy for Teachers of Russian
Időpont:
Helyszín:
Szervező: Centre for Foreign Language Teaching, University of Warsaw
Erasmus+ Program Tapasztalataim: Hogyan Fejlesztett a Nemzetközi Mobilitás a Pedagógiai Munkámban
Bevezetés: Az Erasmus+ program és én
Mint pedagógus, mindig is fontosnak tartottam a
folyamatos szakmai fejlődést, és ezért döntöttem úgy, hogy részt veszek az
Erasmus+ programban. Az Erasmus+ egyedülálló lehetőséget biztosít a nemzetközi
tapasztalatszerzésre, valamint a különböző oktatási kultúrák és módszerek
megismerésére. Az én programom a „Летняя академия преподавателя русского языка”
(THE SUMMER ACADEMY OF THE RUSSIAN LANGUAGE TEACHER) volt, amely lehetőséget
adott arra, hogy bővítsem módszertani eszköztáram az idegen nyelvek oktatása
területén, fejlesszem tanári potenciálom, és tapasztalatcserét folytassak más
országokban tanító kollégákkal.
1. Az Erasmus+ Program előnyei: Szakmai és személyes
fejlődés
- Új tanítási módszerek:
A kurzus fejlesztette interkulturális és digitális kompetenciáimat,
megismertetett a nyelvoktatás legújabb módszereivel, innovatív technikákkal. A
képzés során számba vettük a hagyományos nyelvoktatás lehetőségeit, illetve a
nyelvoktatás új trendjeit és kihívásait. Áttekintettük a tanár személyének
megváltozott szerepét az oktatási folyamatban. Elemeztük a tanulási folyamatot
annak alanya, a diák szemszögéből is. Elméleti és gyakorlati ismereteket
szereztem a kiégés elleni küzdelemben.
- Sokszínűség és inkluzivitás
Az orosz nyelv oktatásának helyzete a megváltozott
nemzetközi politikai térben nem egyszerű, és mindannyian más történelmi
háttérrel, megközelítéssel is rendelkeztünk. Ennek ellenére szakmailag
elhivatott, a politikát és nyelvet, illetve kultúrát különválasztani tudó,
nyitott, érdeklődő, befogadó és elfogadó, együttműködő közeget tapasztalhattam
meg. Az európai kollégákkal történő találkozás, egymás megismerése, elfogadása,
az intenzív szakmai tapasztalatcsere jó alapot teremt a jövőbeni élő szakmai
kommunikáció fenntartására, az egymás között megosztott jó gyakorlatok
kipróbálására.
- Nyelvi
és kommunikációs készségek fejlesztése:
A kurzus teret biztosított a nemzetközi tapasztalatcseréhez, melynek
közös nyelve az orosz volt. Nemzetközi közegben bővültek nyelvi és kulturális
ismereteim, melyek hozzájárulnak mindennapi tanítási gyakorlatom, és a
nemzetközi kommunikáció színvonalának emeléséhez. Betekintést nyertem
Lengyelország kultúrájába, oktatási és képzési rendszerébe, és
megtapasztalhattam egy szláv nyelv (orosz) ismeretének előnyeit szláv
nyelvterületen. A kurzus része volt az értékalapú kommunikáció elveinek és
gyakorlatának megismerése. Ezek az ismeretek használhatóak, és igen hasznosak a
mindennapi érintkezésben akár a hivatásomban, akár a magánéletemben.
2. Az Erasmus+ tapasztalataim hatása a pedagógiai
munkámra
- Digitális eszközök integrálása:
Az IKT eszközöket rutinszerűen használom a
kapcsolattartásban, tanítási gyakorlatomban és a nyelvvizsgáztatás terén
végzett munkámban. Egy nagymúltú egyetem (Varsói Egyetem) idegen nyelvi
központjában tett látogatásom során képet kaptam annak modern, digitális
eszközökkel való felszereltségéről, a kor elvárásainak megfelelő oktatási
módszereiről és a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeiről, amit a
saját tanítási gyakorlatomba beépítek. Betekintést nyertem a mesterséges
intelligencia alkalmazásának lehetőségeibe is. A kurzus jól kombinálta az
elméleti ismereteket a gyakorlati megvalósítással: a kurzusvezetők által
lefektetett elméleti alapokra építve a kurzus résztvevői konkrét feladatok
megoldásával az elméletet átültették a gyakorlatba.
- Személyre szabott tanulás:
Áttekintettük a nyelvi kompetencia elemeit, szintjeit,
és az egyes elemek, szintek
fejlesztésére szolgáló lehetséges
gyakorlóanyagokat. Olyan digitális
platformokkal ismerkedtünk meg, melyek lehetőséget biztosítanak az egyéni
tanulásra, személyre szabott digitális tananyagok, feladatsorok alkalmazásával
tanórai keretek között differenciált oktatás keretében, illetve tanórán kívüli
tevékenységként otthoni gyakorlásra.
- Projektalapú tanulás:
Érdekes kihívás, és a kutatások szerint növeli a
tanulói motivációt a szakszövegek feldolgozása. Egy-egy a tanulók érdeklődését
felkeltő témát (akár személyre szabottan is) projektmunka keretében fel lehet
dolgozni. Arra láttunk mintákat, hogy a projekt keretében milyen feladattípusok
segítségével juttathatjuk el a tanulót odáig, hogy az általános nyelvi
ismereteit használva képes legyen speciális szakterületen (pl. lósport) is
boldogulni nyelvileg. Egy érdekfeszítő újságcikk elolvasása és feldolgozása
közben éli meg a nyeolvtanuló, hogyan válnak az elvont nyelvi ismeretei a
mindennapi gyakorlatban használható nyelvtudássá, a megértés eszközévé.
3. Hogyan osztottam meg a tapasztalataimat a
kollégáimmal?
Az Erasmus+ programban való részvétel
hozadékát megosztom kollégáim körében.
Szaktanácsadóként a régió pedagógusainak a
tavaszi és őszi pedagógiai napok keretében műhelyfoglalkozásokat és előadásokat
tartok, a mindennapi szaktanácsadói tevékenységem során felhasználom és
továbbadom a tanultakat, többek közt a AI alkalmazásáról a glottodidaktikában.
Tapasztalataimat, újonnan szerzett
ismereteimet, információimat megosztom munkaközösségem tagjaival, az ECL
nyelvvizsgaközpont munkatársaival és intézményem ECL nyelvvizsgahelyének
felkészítő és vizsgáztató tanáraival.
Bemutató óra megtartása során szemléltetem a
tanult új, innovatív módszerek, technikák alkalmazásának lehetőségeit,
hatékonyságát.
4. A program által szerzett tapasztalatok jövőbeli
alkalmazása
- Nemzetközi tanárokkal való
együttműködés:
A program nemzetközi közegben valósult meg.
Kölcsönösen megismertük egymás nyelvoktatási rendszerének, nyelvoktatói
gyakorlatának bevált eljárásait, módszereit és tapasztalatait, melyeket ki-ki
jó gyakorlatként megvalósíthat saját intézményében. A közös munka során kialakult
személyes ismeretség jó alapot adott a gyakorlatban működő konkrét jövőbeni
egyéni és intézmények közötti kapcsolatok kiépítéséhez.
- Továbbfejlesztett digitális
oktatás:
Megismerkedtem a legújabb digitális technológiákkal, a
könnyen elérhető App-okkal, Tool-okkal, a mesterséges intelligencia alkalmazása
által kínált lehetőségekkel, és azok felhasználási lehetőségeivel. Ezeket a
kurzus során elsajátított legújabb innovatív ismereteket, technikákat,
módszereket oktatói tevékenységemben, vizsgafelkészítő, szervező és
adminisztrációs munkámban magabiztosan tudom alkalmazni.
A fenntarthatóság szempontjait a szervezők
maximálisan figyelembe vették. A kurzus anyagait néhány kivételtől eltekintve
nem papír alapon, hanem digitális formában kaptuk meg, és a feladatok megoldása
is digitálisan történt. Ezt a gyakorlatot magam is alkalmazom a tanóráimon.
A közlekedés terén is nagy hangsúlyt kapott a
környezettudatosság. Környezetbarát közlekedési eszközt választottam az
úticélom eléréséhez. Autóbusszal tettem meg a Budapest-Varsó-Budapest
távolságot.
- Záró
gondolatok
Nagy várakozással vágtam neki a képzésnek, hiszen Lengyelország első
számú egyeteme, a Varsói Egyetem hirdette meg a kurzust. A programleírás is
nagyon igényes volt, a kurzusvezetők bemutatkozása pedig számomra garanciát
jelentett a magas színvonalú szakmaiságra. Nagy örömömre még az előzetes
várakozásaimat is felülmúlta a képzés. Igazán inspiráló, motiváló,
szeretetteljes közegben élhettem meg egy hetet. A megszerzett tudás, kreatív
ötletek és az alkotás öröme által feltöltődve kezdhetem a következő tanévet.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése